luty 2015

Zaćmienie Słońca może być zagrożeniem dla europejskich sieci energetycznych

Już 20 marca 2015 roku w Europie wystąpi dawno niewidziane zaćmienie Słońca. Z punktu widzenia naukowego będzie to okazja do ciekawych obserwacji, ale okazuje się, że zjawisko może też wywrzeć negatywny impakt na ziemską infrastrukturę. Chodzi o system energetyczny w Europie, który w coraz większym stopniu korzysta z energii światła słonecznego.

Koncerny energetyczne zwracają uwagę, że ostatnio gdy na obszarze Europy były widoczne zaćmienie Słońca, czyli w 1999 roku, tylko 0,1% energii pochodziło ze Słońca. Obecnie po 16 latach wielkość ta wzrosła do 10,5%. W niektórych krajach, jak w Niemczech, aż 25% energii elektrycznej pochodzi ze źródeł odnawialnych.

Zaćmienie Słońca może zatem spowodować przerwy w dostawach prądu na skutek przeciążenia innych elementów sieci. W dużej części Europy tarcza słoneczna zostania przykryta w 90% i więcej. W Szkocji będzie to 94%, a w Londynie 84%. W Polsce, dla Warszawy spodziewane jest 64% przykrycia Słońca.

W Europie będzie to zatem zaćmienie częściowe. Z kolei całkowite zaćmienie będzie można obserwować w okolicach Grenlandii i koła podbiegunowego w Arktyce. W Polsce zjawisko zacznie się 20 marca około godziny 9:40 CET i może potrwać nawet do 11:00 CET.

Warto zwrócić uwagę, że sam moment szczytowego zakrycia tarczy słonecznej nie trwa może zbyt długo, ale całe zjawisko od początku do końca może zająć nawet kilka godzin, a to już znaczący kłopot dla sieci energetycznych krajów rozwiniętych. Będzie to też swoisty test dla infrastruktury i tego jak znosi skoki w zasilaniu sieci.

W okolicy Słońca zaobserwowano nieznaną dotychczas kometę

Od czasu gdy Słońce jest po stałą obserwacją ziemskich sond kosmicznych wiedza ludzkości na temat naszej dziennej gwiazdy znacznie się powiększyła. Skutkiem ubocznym stałej obserwacji Słońca jest też odkrywanie wielu komet, które pozostały by niezauważone. 19 lutego odkryto kolejną z nich.

Większość odkrywanych w ten sposób komet to tak zwany komety muskające, albo wprost wpadające na Słońce. Czynnikiem sprawczym jest oczywiście grawitacja naszej gwiazdy. Tym razem jednak kometa przeleciała w odległości około 70 tysięcy km od powierzchni Słońca i poleciała dalej, co być może otwiera szansę na jej późniejsze obserwacje.

Astronomowie nie są w stanie jej zidentyfikować więc ponieważ wypatrzono ją dopiero gdy znajdowała się w pobliżu Słońca, co było możliwe dzięki koronagrafom zamontowanym na pokładzie sondy kosmicznej SOHO i dlatego nazwano ją SOHO-2875.

Doświadczenia z kometą ISON wskazują na to, że najbardziej krytyczne będą pierwsze dni po peryhelium. SOHO-2875 już zdołała zaskoczyć naukowców z NASA, bo spodziewano się jej dezintegracji. Wygląda na to, że do niej nie doszło. Więcej informacji na temat tej komety może się pojawić za kilka tygodni.

Długi rozbłysk M2.4 oraz utrzymujący się ogromny fragment plazmy na tarczy słonecznej

Aktywność słoneczna znowu powoli zaczyna wzrastać, stało się tak dzięki bardzo długiemu rozbłyskowi z okolic regionów 2282 oraz 2283. Flara w swoim maksimum osiągnęła siłę M2.44.

Rozbłysk powstał z nowego rejonu który dopiero formuje się po wschodniej stronie tarczy słonecznej. Zjawisko trwało długo bo blisko dwie godziny, według pierwszych danych jakimi dysponujemy prawdopodobnie powstało CME, jednak z racji usytuowania rejonu na tarczy słonecznej nie będzie w pełnie geoefektywny. Jutro dowiemy się czy część plazmy wyrzuconej w przestrzeń kosmiczną podczas rozbłysku dotrze do Ziemskiej magnetosfery.

Rozbłysk M2.4

Kilka dni temu informowaliśmy na naszym Fb o bardzo długim łańcuchu plazmy który wytworzył się na koronie naszej dziennej gwiazdy. W tym momencie z najnowszych zdjęć wynika iż jego długość jeszcze się powiększyła a znajduję się on dokładnie na środku tarczy słonecznej.

W przypadku oderwania się plazmy od Słońca może czekać nas burza geomagnetyczna, jednak w przypadku tego typu zjawisk nie da się przewidzieć czy plazma oderwie się np. jutro czy za kilkanaście dni kiedy znajdzie się już po drugiej stronie naszej gwiazdy. W najbliższych dniach aktywność słoneczna powinna utrzymywać się na średnim poziomie z możliwością rozbłysków klasy M głównie z nowo powstałego rejonu 2283 oraz rejonu 2280.

Wiszący fragment plazmy na środku Słońca